Blåa linjen byggs ut till Nacka!

En politisk överenskommelse har idag slutits om att genomföra en förstudie för en kapacitetsstark tunnelbanesträckning till Nacka. Bakom överenskommelsen står Stockholms läns landsting, Stockholm stad samt Nacka och Värmdö kommuner. Tack vare detta rycker Nackas T-baneförbindelse allt närmare. Det är bra och helt riktigt. Vi behöver mer kollektivtrafik i länet. En förbättrad kollektivtrafik i Stockholms län är av avgörande betydelse för att klara de viktigaste utmaningarna som Stockholms län och Sverige står inför när det gäller Arbetstillfällen, bostadsförsörjning och hållbarhet.

Man kunde tro att oppositionen skulle vara lite glada över det här beskedet, de som har tjatat så länge för att vi ska bygga ut tunnelbanan istället för att Stockholms stad och län ska satsa på annan spårtrafik ovan jord. Men de är inte speciellt glada över detta. Så då frågar man sig ju varför har de gått ut så hårt med att kräva att man bygger tunnelbana istället för spårvägar? Jo, de får nämligen inte vara med om att bestämma och kan inte gå ut till väljarna och säga att det är tack vare oss som kollektivtrafiken byggs ut i staden och länet. Jag väntar med spänning på att Stockholms sossar, när förstudien och detaljplaneringen kring den nya tunnelbanelinjen är färdig för antagande, ska säga att de ändrar sig pga av att de har tagit fram ett eget förslag – den så kallade kulturtuben – istället för högerbanan till Nacka.

Jag tycker det är bra att blåa linjen byggs ut till Nacka. Men de som känner mig vet också att jag är väldigt förtjust i spårvagnar. Det finns flera skäl för det. För det första är min uppfattning att vi måste bygga ut alla kollektivtrafikslagen i staden och länet. Jag gillar inte att ställa tunnelbana, annan spårbunden trafik och bussar mot varandra. Alla trafikslagen behövs, så också förbifart Stockholm. Sen är det min personliga uppfattning (oavsett vad andra tycker) att spårvagnar utgör ett vackert inslag i stadsmiljön. Dessutom gillar folk att resa med spårvagnar ovan jord i innerstäderna i jämförelse med både tunnelbana och bussar.

Men sen har jag också dissat de där kalkylerna som Stockholms handelskammare har tagit fram som säger att det är billigare och bättre att bygga tunnelbana istället för spårvägar. Jag skulle ganska enkelt kunna ta fram att samhällsekonomiskt är detta inte alls lönsamt. Spårvagnar ökar tillgängligheten till kollektivtrafiken med att man kan förlägga fler hållplatser efter dess linje än vad man kan göra när det gäller tunnelbanan. När det gäller tunnelbana till nya Karolinska istället för spårvagnar skulle jag rätt enkelt kunna beskriva att den samhällsekonomiska kostnaden skulle vara betydande för att försämra gröna linjens turtäthet för 200 – 300 000 resenärer dagligen i Västerort. Vad skulle vi kalla den direktlinje med tunnelbanan mellan Odenplan till Karolinska – Vasastan Express? En tunnelbanelinje skulle antagligen vara uppskattat av den personal som ska jobba vid nya Karolinska som bor söder och öster om staden. Men alla som bor väster och norr om Odenplan skulle inte kunna dra nytta av denna och i Västerort skulle kollektivtrafiken dessutom försämras.

Det finns en annan orsak till att dissa fiktiva kalkyler som den Stockholms handelskammare tagit fram. Det är att de just är fiktiva och tankemässigt konstruerade utifrån företagsekonomiska beräkningar. De är sällan samhällsekonomiskt utförda utifrån faktiska planer. Om man hade lutat sig mot sådana fiktiva kalkyler när de gällde tunnelbanan innan den byggdes i Stockholm och också tvärbanan hade dessa aldrig blivit byggda. Med facit i hand skulle någon av oss vilja vara utan dessa?

Intressant?

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>