HafenCity i Hamburg

Jag har varit i Hamburg och studerat hur de bygger upp en helt ny stadsdel i deras hamnområde HafenCity, samt besökt det så kallade IBA –  Hamburg International Building Exhibition. Hamburg är Tysklands näst största stad med 1,7  miljoner invånare och 3,5 miljoner invånare i regionen. Staden ligger också vid floden Elbes nedre lopp och floderna Alster och Billes mynning. Hamburg har de näst största containerhamnen i Europa.

Hafen10

Hur som helst 2000 tog Hamburg beslut om den så kallade masterplanen för att omvandla den gamla frihamnen till en ny stadsdel med bostäder, arbetsplatser och kultur mm. Hamburg är verkligen stolt över den här omvandlingen som kommer att utöka de centrala delarna i Hamburg med hela 40 procent.

Mina egna förväntningar på det hela var att se om vi kunde lära oss något om deras omvandling av ett hamnområde när vi planerar och bygger i den kommande Djurgårdsstaden . Men efter att i två dagar både sett HafenCity från båt och vandrat i området, samt fått en föreläsning av Hamburgs motsvarighet till exploateringskontoret finner jag att Hamburg har nästan exakt samma förutsättningar som vi har i Stockholm. De planerar utefter i stort sett en lagstiftning som är i mångt och mycket utformad på samma sätt som vi har i Sverige med plan-och bygglag som förutsätter en översiktsplan och detaljplaner, samt en miljölagsstiftning som i många delar är lika sträng som vår och i vissa delar än strängare.

Hamburg: HafenCity, Dalmannkai

HafenC1

HafenC7HafenC6

Det enda som jag uppfattade skilde sig mot oss var att i Hamburg tog staden genom så kallade agenter initiativet för att köpa upp marken de ville omvandla. Sen när man utvecklat ett område då sålde man tillbaka marken till de exploatörer som gjorde som staden ville med marken. Ett bekvämt sätt att slippa en massa bråkiga sakägare på kan jag tycka.

Som skrivet är så besökte vi också Hamburgs IBA. En boendeutställning som gör ett försök att omvandla ett område som inte har varit det mest framträdande i Hamburg med många så kallade ”social houses”i området.  De var mycket stolta också för detta projekt där man försökte sig på att ge de ”fattigaste” en möjlighet att vara delaktiga/deltagande i samhället på ett bättre sätt. För i Tyskland pratar man inte så mycket i integrationstermer. De pratar mer om deltagande och delaktighet.

HafenC5

HafenC4

Eroeffnung der IBA Hamburg

En annan anledning att IBA låg i området var att det för några år sedan hade haft en stor översvämning och man fann att det ändå var lönt att rusta upp de lägenheter som blivit skadade. Så man hade samtidigt som IBA projekten genomförts rustat upp dessa lägenheter. Jag gillar inte det där med sociala lägenheter, då jag tycker de låser in människor i ett utanförskap genom boendet. Det eftersom att de människor som bor i dessa lägenheter får nämligen inte tjäna hur mycket som helst för att bo i dessa hyressubventionerade lägenheter. Om de tjänar mer åker de nämligen ut och får söka sig ett annat boende på den öppna marknaden. Hur som helst den renovering de genomfört av lägenheterna syftade också till att hålla nere kostnaderna för att man inte skulle behöva höja hyrorna så mycket. Den renoveringen hade man lyckats väldigt bra med och boendemiljön var väldigt god tyckte jag i alla fall.

HafenC3

Som ett plus fick vi också se hur en bunker från andra världskriget hade omvandlats till en elbunker som försörjde cirka 400 lägenheter i området med el. Lägg märke till att bunkern som skulle kunna skydda 1 500 människor under kriget var byggd ovan jord. Det vanliga är väl annars att bygga bunkrar under jord. Men nazisterna ville också visa världen att de var oövervinnliga i det här fallet och byggde den ovan jord, samtidigt som man naturligtvis kunde försvara bunkern genom att placera kanoner på taket för att använda mot fiendens flygplan.

Det var intressant att vara i Hamburg under två dagar och se hur de gör med sin stadsutveckling. Samtidigt kunde jag inte tycka annat än att vi redan hade genomfört mycket av det som vi såg i HafenCity i Hammarby sjöstad.

HafenC8

Själv var ju jag inte så imponerad av HafenCity, varken när det gällde arkitekturen, utformningen eller utsikten. Jag tyckte nämligen inte att en utsikt över en containerhamn med kranar överallt direkt är det vackraste att se. Men, men smaken är ju olika som tur är. Min dotter bor ju nära Gullmarsplan och har en ganska god utsikt över trafiken vid Gullmarsplan. Ibland när jag är hos henne så kommer jag på mig själv att jag kan stå hur länge som helst och kolla på denna.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *